Uros islands - Cusco en Machupicchu!

22 juni 2014 - Callao, Peru

In Puno zelf is niets te zien. Het ligt op 3800 meter en iedereen passeert hier voor de Uros eilanden of the flothing island. We begeven ons naar de haven en boeken een boot waar we als enige gringo's opzitten. Na een half uurtje varen, komen we aan op de uros eilanden. Dit zijn grote rieten eilanden waar alles uit riet wordt gemaakt en deze drijven op het Titicacameer. Zo ver we kunnen zien, zijn er kleine eilandjes aan elkaar verbonden en drijvend op het meer.  Als we arriveren op het eilandje waar we van de boot stappen, worden we al opgewacht door een aantal vrouwen in traditionele kledij. We krijgen een uitleg in het Spaans waar we natuurlijk niets van verstaan en worden uitgenodigd in een rieten huisje. Daarna stappen we met z'n allen op een rieten boot en worden verdergeduwd naar het volgende eilandje waar je kan eten. We besluiten wat te luieren in de zon en nemen daarna de boot terug naar de haven. Het is wel een leuke uitstap maar natuurlijk een beetje een toeristenval. Na Puno gaan we naar Cusco!! Joepie!! We hadden al gelezen dat de Corpus Cristi feesten doorgingen op de dagen dat wij er waren maar we hadden niet echt een idee wat dat inhield!  Wanneer we onze hostel buitenwandelen, wordt het onmiddellijk duidelijk. Een groot beeld van de heilige maagd passeert ons met daaronder wel 30 dragers ( die duidelijk afzien) en daarachter een orkest. We besluiten de opzwepende muziek en het beeld te volgen naar de plaza San Francisco. Daar komen we in een massa volk terecht. Alles wordt verkocht van fruit, suikerriet, speelgoed, noten, ...noem iets en het wordt verkocht. En dan zien we de talrijke kraampjes waar de cavia's- kippen- worsten- maïsbrood en nog van dat worden uitgestald( zie foto). Het is zover!! We moeten dit gewoon gegeten hebben, vinden we, dus zetten we ons aan een kraampje. We krijgen een bord met: een stuk cavia, stuk kip, gezouten vlees, twee soorten worst, stuk maïsbrood, groen zeewier( denken wij) kaas en nog een stengel met allemaal roze bolletjes. Geen idee wat dat laatste is. Ethel krijgt een bord waar het pootje van de cavia uitpriemt! Raar want het lijkt op het pootje van ons kleinste rat. :-). Alé niet meer aan denken - eten en hopen dat dat morgen goedkomt op de pot! Wat de cavia betreft... tja smaakt een klein beetje naar kip en er is weinig vlees aan. Ofwel hadden wij juist ne magere. :-). Wat corpus christi betreft... er zijn in totaal zo'n 15 beelden die van de verschillende parochies naar de cathedraal op de plaza des armas worden gedragen. Sommigen door een massa dragers en alle begeleid door een orkest. Wat een spektakel. Overal muziek en dans. Na de volledige processie gaan de beelden de cathedraal binnen om te overnachten en wij gaan eveneens ons bedje in.
De dag daarna word je al wakker van de vele bommetjes en muziek die het vervolg van corpus christi aankondigen. Wanneer we naar de cathedraal wandelen bemerken we duizenden mensen die een openbare misdienst bijwonen op de plaza des armas. Wat een volk!! Daarna beginnen al de beelden terug aan de processie door de stad. De beelden blijven een week in de cathedraal en gaan dan naar de respectievelijke parochies. Wat een kleurrijk feest! Kapot zijn we als we in ons bed kruipen. ---
De dag daarna boeken we een toer door the sacred valley. We zien de incasites van Pisac en Ollaytantambo. Hier stappen we af om de incatrein naar Aquas Calientes te nemen. AC is het dorp het dichstbij Machu Picchu en enkel bereikbaar met een trein die langs de rivier rijdt. Het is een prachtige rit. Aangekomen in AC, checken we in in de hostel Supertramp. We zijn net twee hippies want dat is de sfeer hier.  Cool, relax, chill man. We weten niet goed wat we moeten doen de dag erna... wandelen naar boven of luilekker de bus nemen. Na lang twijfelen besluiten we te wandelen. Dwz om 4 uur uit ons bed!!! Pff en dan 500meter naar boven. Het is de bedoeling om voor de bussen aan de gate te staan. De bussen vertrekken om 05.30uur en zijn om 6 boven. Wij mogen maar pas door de gate beneden om 5u en moeten dan nog naar boven. Soit we staan aan de gate om 4.50uur en staan in de rij na 500man!!! Pfff!!! Om 5.20uur kunnen we pas aan onze klim beginnen. Kort daarna horen we de bussen al over de weg razen! Sneller, sneller... Na 40 minuten komen we kapot boven en staan we met 500 man voor de ingang. Onze sport voor die dag zit erop, zoveel is zeker. :-). Als we binnen zijn, zie je na twee minuten wandelen de volledige site. Die is magisch en als je ernaar kijkt krijg je een speciaal gevoel dat onbeschrijflijk is. Wat is hier allemaal gebeurd? Hoe was het leven hier? Hoe zagen die mensen eruit?... We besluiten de zon af te wachten aan de watchmantower. Om 07.20uur begonnen de eerste stralen op de site te schijnen en voornamelijk eerst op de zonnetempel- de heilige steen. Prachtig om zien. Na nog effe genieten, wandelen we naar beneden, door de inkompoort en kunnen we heel de site op ons gemak verkennen. Het is een speciaal gevoel hier rondwandelen. Ook een gevoel van blijdschap dat de Spanjaarden deze site nooit gevonden hebben. Anders had er niet veel van overgebleven! De natuur die de site omringt is eveneens adembenemend! Na een aantal uren, keren we terug ( met de bus!!) naar AC en daarna naar Cusco waar we 's avonds gaan eten met twee collega's die voor het werk in Peru zijn. Super gezellig om nog wat bij te kletsen en samen een piscoke te drinken. Morgen terug naar Lima en daarna naar de big apple!!!
De dag daarna staan we vroeg op en nemen het vliegtuig naar Lima. Vliegtijd = 1 uur. Normaal met de bus doe je hier 21 uren over. In Lima besluiten we naar La Punta te gaan. Dit ligt aan de zee en het is er gezellig. We komen aan aan het restaurant La Rena Verde en worden begroet door twee pelikanen die daar op het dak " rusten". Terwijl we daar eten, met zicht op zee, zien we regelmatig pelikanen voorbij vliegen en de aalscholvers jagen enkele meters van ons. De zonsondergang aan de zee en een pelikaan die rustig op een halve meter voorbij Ethel wandelt zijn leuke afsluiters van onze reis in Peru. Het is tijd om onze outbackkleren uit te doen, ons haar eens te wassen, onze nagels te knippen, tanden te poetsen en ons te scheren. New york here we come!!!

1. Stef:
    23 juni 2014
    Hoi avonturiers,

Het was boeiend om de reis te kunnen volgen. Ik kan me er een vrij goed beeld bij voorstellen. Vooral nu nadien zullen er nog veel dingen beginnen bovenkomen. Ook het komende contrast gaat het speciaal maken. Van de Andes plots naar NY. Graaf. Geniet er daar ook nog van en leg nu de riem er nu maar even af.

Groetjes en( hopelijk voor jullie niet) tot snel,
    stef
  2. Steen:
    23 juni 2014
    Fantastisch verhaal vrouwtjes! En voor ik het vergeet...een heeeeeel gelukkige verjaardag Liesje (voor morgen hé ;-) ) Feest ze met je hartje xxx
  3. Driesje & Co.:
    24 juni 2014
    Superleuk dit allemaal te kunnen volgen
    :-)
    Geniet nog van the Big Apple en dan maar snel weer naar hier ze sjoukes...
    WE MISS U 2 xxx
  4. Kato:
    25 juni 2014
    Weeral een meer dan fantastisch verhaal!
    Ik wil toch graag nog meer horen als jullie terug zijn ;)

Geniet van NY ladies xxx
  5. Becky:
    27 juni 2014
    Fantastisch! Ik ben echt benieuwd naar jullie fotoreportage!!